onsdag, april 18, 2007

Living in perfect symetry



Bandet over alle band strømmer nå ut av mine høytalere for første gang på en liten stund. Coldplay. Ingen over. Ingen vedsiden av. Den perfekte kvartetten bestående av Chris Martin på vokal, gitar, piano/keyboard, Jon Buckland på hovedgitar, Guy Berryman på bass og Will Champion på trommer. Kom ut med sitt første album i 2000, Parachutes og fikk glimrende kritikker. Kom senere ut med, mange påstår gruppas beste album, A Rush of Blood to the Head i 2002 og høstet igjen strålende kritikker. Så skulle det altså ta 3 år før det tredje albumet kom, X&Y. Igjen ble de møtt med stående applaus. For tiden tar bandet en aller så liten velfortjent pause og det er ikke godt å si når de kommer tilbake.

Coldplay var det første bandet jeg opplevde å elske. Jeg elsker bandet fortsatt. Kan høre på en Coldplay-sang ut i det uendelige. Og jeg syns virkelig synd på alle de andre menneskene som ikke føler det samme. Men, vi klarer oss helt fint uten deg. Tekstene og selve musikken er rett og slett magisk. P-E-R-F-E-K-T.

Jeg kan også like gjerne gi dere noen musikktips:
Parachutes: Shiver, Sparks, Trouble
A rush of Blood to the Head: Hele albumet er å anbefale på det sterkeste. Merk deg spesielt Amsterdam, jeg mener den er en av verdens fineste sanger.
X&Y: White Shadows, Fix you, Speed of Sound, A message, The hardest part, Swallowed in the
the sea, Till kingdom come (var egentlig laget til Johnny Cash, men han rakk ikke spille den inn før han døde. Denne sangen er en hidden track på X&Y-albumet og er en tribute til Johnny Cash)

Sjekk ut Coldplays offisielle hjemmeside her.
Det er også verdt å nevne at wikipedia har en ganske godt utfylt side om bandet.

Ingen kommentarer: