lørdag, januar 06, 2007

Hengingen av Saddam Hussein

Jeg vet ikke helt hvor aktuelt dete er for dere, men siden dere også lever i dene verden, hvorfor ikke skrive om den? Jeg lar det så til.
Saddam Hussein ble dømt til døden for å ha stått bak drapet på 148 mennesker (Andre mener at tallene er langt høyere, og jeg tviler ikke). Men hva hjelper det hvis han dør? Han får ikke sitte med angeren og frykten. Han slipper alt dette, og det syns jeg er utrolig feigt! Han kunne godt ha sittet i fengsel. Erkjent for sine synder. For sine tabber. For de drapene han står bak. Men neida, han skal henges. Og bli kvitt smerten fort som bare det. Hvis et land velger dødsstraff som enventuell straff, så synker de jo bare ned på mordernes nivå. Blir vi mindre mordere av at vi dreper en morder? Skal det liksom gjøre saken bedre. Vi kan jo ikke akkurat si: "Nei, han var bare en morder. Da er det ikke så farlig." Det er helt absurd! Jeg mener at alle mennesker bør ta sin straff, og dødsstraff er ikke metoden å følge!

Ingen kommentarer: